Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy - ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä, tulevaisuutta turvaavia tekoja.

Oppitunnit 1–2-luokkalaisille


hsy_logo2

Oppitunnit tarjoaa HSY
Palaa otsikoihin

Palaa otsikoihin

Kaarlo lajitteluKaarlo Karhu ja lajittelun ABC

  • Ohjelman tavoitteena on innostaa lajitteluun.
  • Kaarlo Karhu käsinukke tulee vierailulle luokkaan tai päiväkotiin.
  • Lapset auttavat Kaarloa selvittämään minne metsästä löytynyt roskapussi kuuluu ja harjoittelevat samalla roskien lajittelua.






Palaa otsikoihin

Paperin elinkaari ja paperihatut

Kissahatut

  • Ohjelman tavoitteena on selventää luonnolle kierrättämisestä koituvia hyötyjä ja valottaa jätteiden matkaa keräysastian jälkeen.
  • Tunnilla käydään läpi elinkaaren päävaiheet piirtämällä ne ja valmistetaan sanomalehdestä jokaiselle oma hattu.
  • Tilaajan tulee varata ohjelmaa varten sanomalehtiä kaksi aukeamaa lasta kohden.





Palaa otsikoihin

Leludraama

  • tatujarobo iloisetOhjelman tavoitteena on ohjata lapsia kestäviin kulutusvalintoihin kuten miettimään kuinka paljon leluja tarvitaan ja kuinka niitä voi kierrättää. Tunnin aikana kuullaan tarina hylätystä lelukoirasta tai lelumaata uhkaavasta ylikansoituksesta. Lapset eläytyvät lelujen maailmaan tekemällä tarinan lomaan äänimaisemia ja pieniä esityksiä. Ratkaistaan lopuksi yhdessä lelujen ongelmat, mm. ymmärtämällä, että leluja voi kierrättää. 
  • Ohjelmalle kannattaa varata päiväkodissa 60 minuuttia aikaa, mutta koulussa se voidaan toteuttaa 45 minuutin oppitunnilla.
  • Ohjelmiin voi tutustua ennakolta Vihreää draamaa lelumaassa oppaan avulla: Vihreää draamaa lelumaassa .

Lisätietoa tilaajalle: Leludraaman kohdalla on hyvä, että paikalla on vain keskenään tuttuja lapsia, jolloin kynnys osalistua on pienempi.




Palaa otsikoihin

Matokompostorin perustaminen

  • Matokompostori on toimiva tapa havainnollistaa aineen kiertoa. Tunnilla käydään läpi ruuan elinkaari piirtämällä ja perustetaan luokkaan/päiväkotiin oma matokomposti.
  • Parhaiten tunti toimii, jos luokka/ryhmä voi sitoutua hoitamaan matkompostoria tunnin jälkeen. Jos tämä ei ole mahdollista, madot tulevat vain vierailulle tunnin ajaksi.
  • Madot voi myöhemmin vapauttaa luontoon kesäkaudella. Matokompostorin hoitoon voi tutustua ennakkoon nettisivuillamme.
  • Kompostia ja lierojen hoitoa varten tarvitaan: tilava muovilaatikko, seosainetta (vanhaa kukkamultaa tmv.), hiekkalapio tai iso lusikka sekä sumutinpullo.


Palaa otsikoihin

Rojupöhö-nukketeatteri

  • Esityksen tarkoituksena on haastaa lapsia miettimään tavaroiden ja ystävyyden tärkeyttä. Onko tärkeämpää uusi tavara vai sittenkin ystävät?
  • Esitys kertoo Ville Variksesta, joka on alkanut käyttäytyä omituisesti ja jonka käytöksen syitä hänen ystävänsä Lennu Liito-orava ja Kaarlo Karhu alkavat selvittää. Onko Villellä kenties Rojupöhö (Rojulius Pukulius), tuo viime aikoina kovasti yleistynyt tauti?.
  • Esityksen lopuksi koko ryhmälle tehdään lääkärintarkastus rojupöhötartunnan välttämiseksi.
  • Esitykseen voi katsoa myös nettisivuillamme.
Rojupöhö12
Lisätitoa tilaajalle: Rojupöhö-nukketeatteri ei tarvitse suurta tilaa, vaan voidaan toteuttaa tavallisessa luokassa.  Nukketeatterin esittäjät tarvitsevat kolme tuolia. Tavaroiden järjestely vie muutaman minuutin, joten useammat esitykset pidetään mieluiten samassa tilassa. Nukketeatteriesitys vaati kaksi neuvojaa ja tuplamäärän tunteja neuvontakiintiöstä.




Palaa otsikoihin

Juokseva hanavesi

juokseva_hanavesi_pieniJuokseva hanavesi on 1.-2. –luokkalaisille suunnattu pihaseikkailu. Oppitunnin aikana tutustutaan ulkona leikkien juomaveden alkuperään, vedenpuhdistuksen periaatteeseen ja vedenkiertoon kaupungissa.
 
Vesipisaroiksi naamioituvat leikkijät tekevät kuvitteellisen matkan Päijänteeltä vedenpuhdistamolle ja takaisin kouluun. Tehtävänä on selvittää, mistä juomavesi tulee ja hankkiutua eroon matkan aikana pisaroihin tarttuvista epäpuhtauksista. Yhden oppitunnin kesto on 45 minuuttia.
 
Oppitunnit pidetään koulun läheisyydessä leikkimiseen ja juoksemiseen soveltuvalla alueella, esimerkiksi koulunpihalla tai urheilukentällä. Huonolla säällä pidetään vastaava oppitunti sisällä salissa tai omassa luokassa.




Palaa otsikoihin

Tutkitaan elämää vedessä*

*1-3-luokkalaisille. 1-luokille tuntia suositellaan kevätlukukaudelle, ei heti koulun alettua.

siira_pieni
Oppitunnilla tutkitaan koulun lähistöllä olevaa vesistöä. Tunnilla etsitään vedestä elämää siivilöimällä sieltä ötököitä. Tavoitteena on motivoida oppiliaita suojelemaan lähivettä.

Koulu valitsee tutkimuskohteen. Se voi olla MAKEAN VEDEN oja, puro, joki, lampi tai järvi, jonka rantaan pääsee helposti. Hiekkarannat eivät sovi tutkittavaksi, sillä niiltä löytyy vain vähän eläimiä. Koulun tulee välittää tieto vesistön sijainnista oppitunnin vetäjälle ennakolta. Oppitunnin vetäjä tapaa luokan veden äärellä. Ryhmä kävelee tai pyöräilee sinne koulun henkilökunnan johdolla. Yksi tutkimustunti kestää 50 minuuttia + kävely/pyöräily koululta. Huonolla säällä pidetään korvaava oppitunti sisällä omassa luokassa.


 
Palaa otsikoihin

Aamunavaukset


Julmu-sonni ja tavaroiden tiet

Aamunavauksessa esitellään tavaroiden valmistusta ja elinkaarta sekä keinoja vähentää jätteen määrää. Aamunavaus koostuu tarinasta, jossa lähdetään Julmu-sonnin kanssa selvittämään mistä tavarat oikein tulevat ja miksi niitä tarvitaan aina lisää. Sopii 1-6-luokkalaisille. Saliaamunavauksen kesto on 15 minuuttia. Sitä varten tarvitaan tietokone, datatykki ja mikrofoni.
   

Julmu-sonni ja jätteiden tiet

Aamunavauksessa selivitetään mitä jätteille (biojäte, paperi, lasi, metalli, sekajäte) tapahtuu kun ne lajitellaan ja miksi lajittelu on tärkeää. Aamunavaus koostuu tarinasta, jossa Julmu-sonni lähtee selvittämään, mitä jätteille tapahtuu sen jälkeen kun ne laitetaan roska-astiaan. Sopii 1-6-luokkalaisille.

Elintärkeä vesi – vesipisaran matkassa

Aamunavauksessa käydään läpi pääkaupunkiseudulla kulutetun veden matka Päijänteestä talousvedeksi ja jäteveden puhdistuksen kautta mereen vesipisaran matkassa. Aamunavauksen tavoitteena on saada oppilaat ymmärtämään etenkin, että viemäri ei ole roskis. Sopii 1-2-luokille

Elintärkeä vesi – vesimolekyylin matkassa

Aamunavauksessa käydään läpi pääkaupunkiseudulla kulutetun veden matka Päijänteestä talousvedeksi ja jäteveden puhdistuksen kautta mereen vesimolekyylin matkassa. Aamunavauksen tavoitteena on saada oppilaat ymmärtämään etenkin, että viemäri ei ole roskis. Sopii 3-6-luokille. Kyseessä on hieman vaativampi versio 1-2-luokille tarkoitetusta vesipisaran matkassa materiaalista.
 


HSYPalaa otsikoihin


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä