4V mediassa

 


Lehtiartikkeleita 4V-hankkeen toiminnasta

28.5.2010 14.22

Lastentarha: Käsikirja ohjaa tavoitteelliseen keke-työhön


Kestävä kehitys, tuttavallisemmin keke, on alati läsnä päiväkodin arjessa, vaikka sitä ei aina tule ajatelleeksikaan. Esimerkiksi hankintoihin, leikkeihin ja arjen toimiin voi aina ottaa kestävän näkökulman. Jokapäiväisen työn tueksi on ilmestymässä päiväkodeille suunnattu Kestävän kehityksen käsikirja.

Monessa päiväkodissa on halua ja intoa tarttua keke-asioihin, mutta työtä tukeva ohjeistus ja materiaali puuttuu. 4V-hanke teetti vuonna 2009 pääkaupunkiseudulla selvityksen, jonka mukaan varhaiskasvattajat kaipaavat malleja ja vinkkejä siitä, miten kestävää kehitystä voi edistää päiväkotien arjessa.

 

4V-hankkeen ympäristökasvattajat ryhtyivät työhön ja Keke päiväkodissa, Kestävän kehityksen käsikirja (työnimi) ilmestyy loppuvuodesta 2010. Syksyn 2009 ja kevään 2010 aikana käsikirjan luonnos on ollut jo päiväkotien testikäytössä ja kommentoitavana.

 

Aluksi tarvitaan yhteinen päätös

 

Kirjassa kestävään kehitykseen lasketaan ekologisuuden lisäksi taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen puoli. Esimerkiksi sosiaalisesti kestävää on se, ettei ketään kiusata.

 

– Kestävä kehitys on oikeastaan näkökulma, joka pitäisi aina ottaa huomioon, toteaa ympäristökasvattaja Katja Viberg, yksi kirjan kirjoittajista.

 

Jotta näkökulmaa voi soveltaa tavoitteellisesti, päiväkodin kannattaa perustaa työryhmä ja laatia itselleen oma kestävän kehityksen ohjelma. Sitä varten tarvitaan koko päiväkotiyhteisön yhteinen päätös. Myös keittiö- ja siivoushenkilökuntaa tarvitaan mukaan.

 

Ohjelma auttaa valitsemaan sopivankokoisia paloja valtavan laajasta aiheesta. Tästä on hyötyä varsinkin, jos keke-asiat ovat uusia.

 

Pienin askelin tavoitteeseen

 

Työ alkaa lähtötilanteen kartoituksella, johon lapsetkin voivat osallistua. Tavoitteet kirkastuvat, kun päiväkodin käytännöt tarkastetaan paikan päällä: ovatko tavarat paikoillaan ja ehjiä, miten kierrätys on järjestetty, palavatko valot turhaan, vuotavatko vesihanat? Tavoitteet voidaan laatia myös jonkin teeman, esimerkiksi energiansäästön ympärille.

 

Entä miten kestävän kehityksen työ onnistuu, jos henkilökunnalla on aina kiire?

 

– Kannattaa edetä pienin askelin ja asettaa vain muutama tavoite yhdelle toimintavuodelle, Viberg neuvoo.

 

Jo opituista asioista pidetään kiinni, kun aletaan opetella seuraavia tavoitteita. Viberg huomauttaa, että kiireetön elämä päiväkotiarjessa sekä lapsilla että aikuisilla on myös kestävän kehityksen mukainen tavoite

 

 

Konkretialla lapset mukaan

 

Lasten kanssa toimimiseen kestävä kehitys tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia. Konkreettisten toimien kautta lapsi oppii parhaiten.

 

Käsikirja kannustaa ottamaan lapset mukaan työn kaikkiin vaiheisiin suunnittelusta arviointiin. Lapset voivat itse suunnitella vaikkapa leluttoman teemapäivän, jolloin voi puuhata kaikkea sellaista mukavaa, mihin ei tarvita lainkaan tavaraa.

 

Lapset voivat ryhtyä myös lähimetsän kummiksi. Lähiluontoon syntyy uudenlainen suhde, kun siitä tulee tuttu ja siitä huolehtiminen kuuluu asiaan. Pitkän tähtäimen ajatuksena on kasvattaa sellainen sukupolvi, joka ymmärtää ihmisen toiminnan ja ympäristön hyvinvoinnin yhteyden.

 

Vanhemmat talkooavuksi

 

Myös lasten vanhempia kannattaa tiedottaa päiväkodin keke-asioista ja mahdollisuuksien mukaan ottaa mukaan projektien toteuttamiseen.

 

– Toisaalta liian suurta numeroa ei kannata tehdä. Tämähän on ihan normaalia toimintaa, Viberg miettii.

 

Vanhempien mukaan saaminen voi olla hyvinkin konkreettista. Muutamassa pääkaupunkiseudun päiväkodissa on kutsuttu vanhempia talkoisiin leikkaamaan ja ompelemaan ekologisia ja hygieenisiä käsipyyhkeitä vanhoista lakanakankaista päiväkodin käyttöön. Pienet 10 x 15 senttimetrin käsipyyhelaput laitetaan pyykkikoriin kertakäytön jälkeen ja ne kuivuvat huoneenlämmössä.  Käsipyyhelaput kuluttavat tutkitusti vähemmän luonnonvaroja, energiaa ja vettä verrattuna paperipyyhkeisiin tai froteisiin käsipyyhkeisiin.

 

Sertifikaatti on seuraava askel

 

Käsikirjan ohjeet on laadittu samannäköiseksi prosessiksi kuin Vihreä Lippu -ohjelmassa. Käsikirja tarjoaakin matalan kynnyksen perusmallin keke-maailmaan.

 

  Mikäli päiväkoti haluaa ulkoisen tunnustuksen, seuraava askel Vihreään Lippuun onkin sitten helpompi ottaa.

 

Vibergin mukaan kestävä kehitys on tällä hetkellä otettu päiväkotien suunnitelmissa huomioon varsin kirjavasti. Valtakunnallisella tasolla kestävä kehitys sisältyy varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetussuunnitelman perusteisiin monella tavoin, vaikka kyseisiä sanoja ei mainitakaan.

 

Myös useilla kunnilla on kestävän kehityksen strategiansa. Näiden lisäksi Kansallinen kestävän kehityksen kasvatuksen strategia asettaa tavoitteen, jonka mukaan 15 prosentilla päiväkodeista tulee olla ulkoinen tunnus tai sertifikaatti kestävän kehityksen työstään vuoteen 2014 mennessä.

 

Tavoite voi tuntua vaatimattomalta, mutta siihen on vielä matkaa. Päiväkotien sertifikaatit ovat vielä harvinaisia. 

 

 

Millaista on kestävä kehitys?

 

– otetaan toinen leikkiin

– autetaan kavereita ja luontoa

– ei kiusata eläimiä

– otetaan kaveri mukaan kyytiin, jos ajaa yksin autolla

– käydään bussilla

– ei heitetä roskia

– ei tuhota, vaikka ampuminen

Vantaalaisen Korson päiväkodin eskareiden vastauksia

 

 

 

 

Vinkkejä ympäristökasvatukseen

 

Hyviä käytännön vinkkejä päivähoitoikäisten luonto- ja ympäristökasvatukseen saa Vantaan kaupungin julkaisemasta Kiuru ja Koppakuoriainen -oppaasta.

Vantaan päiväkodeissa jo 1990-luvulta lähtien käytössä ollut suosittu opas on hiljattain uudistettu. Painettua versiota voi tiedustella 4V-hankkeelta. Sähköinen versio löytyy osoitteesta www.4v.fi/julkaisut


Julkaistu Lastentarha-lehdessä 3/2010

 


Palaa otsikoihin



Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä